Przebieg kursu:
Część teoretyczna: wykłady 30 godz. lekcyjnych / lub bez teorii (przed rozpoczęciem jazd musisz zdać egzamin państwowy teoretyczny)
- korzystamy z pomocy audiowizualnych ułatwiających zrozumienie i zapamiętanie materiału
- uzyskujesz odpowiedzi i wyjaśnienia dotyczące praktycznych zagadnień związanych z przygotowaniem do egzaminu na prawo jazdy
- zasady udzielania pierwszej pomocy, praktyczne zajęcia prowadzone przez ratownika medycznego
- sprawdzimy Twoją wiedzę na egzaminie wewnętrznym teoretycznym - prowadzimy go na wzór egzaminu państwowego
- w profesjonalny sposób przygotowujesz się do egzaminu teoretycznego - nasza zdawalność za 2023 jest poziomie 78%
Część praktyczna: 20 godz. zegarowych jazd - zajęcia odbywają się na placu manewrowym - ul. Jagiellońska 67 blisko WORD Odlewnicza
Na terenie placu znajduje się pomieszczenie socjalne i tu można przygotować się do zajęć, przebrać w strój ochronny.
Obok placu znajduje się parking i tu można zostawić prywatny pojazd.
- uczymy poprzez ćwiczenie - na różnych motocyklach: Yamaha MT07, Suzuki Gladius 650, Yamaha YBR 250, Honda CBR 250
- jazda po mieście do wyboru: z instruktorem na plecaku lub instruktor w pojeździe asekuracja za kursantem
- po ukończeniu jazd podchodzisz do egzaminu wewnętrznego teoretycznego
- szkolenie kończy się egzaminem wewnętrznym praktycznym - prowadzimy go na wzór egzaminu państwowego
- w profesjonalny sposób przygotowujesz się do egzaminu praktycznego
Program szkolenia dostosowywany indywidualnie do predyspozycji kursanta, obejmuje:
- rozpoczynamy od omówienia budowy, obsługi motocykla
- omówimy prawidłową sylwetkę na motocyklu
- nauka ruszania i zatrzymywania się
- praktyczne ćwiczenia odpowiadające wymaganiom stawianym na egzaminie państwowym
- hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody
- przeciwskręt
- prawidłowe zachowanie się w sytuacji awaryjnej
- podnoszenie przewróconego motocykla
- tor przeszkód
- nauka jazdy z pasażerem
- jazda po mieście
Szkolenie prowadzone z wykorzystaniem motocykli egzaminacyjnych: Suzuki SFV650A-Gladius, Yamaha MT-07.
Strój ochronny
Na zajęcia praktyczne (jazdy) należy posiadać strój ochronny w postaci:
- wiązanego obuwia na płaskiej podeszwie
- spodnie z długimi nogawkami
- kurtka z długimi rękawami
- rękawic zakrywających całe dłonie
Każdy uczestnik kursu otrzymuje na czas szkolenia kask, ochraniacze, kamizelkę odblaskową.
Egzamin państwowy
Część teoretyczna
W przypadku posiadania prawa jazdy w zakresie kategorii A1 lub A2, egzamin teoretyczny nie obowiązuje.
Część praktyczna
UWAGA, jeżeli posiadasz prawo jazdy kat. A1 lub A2, musisz okazać je egzaminatorowi przed egzaminem praktycznym.
Zadania egzaminacyjne na placu:
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiadających bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
Ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego losuje czynności, które musisz zaprezentować. W pierwszej kolejności możesz wylosować sprawdzenie:
- poziomu oleju w silniku
- poziomu płynu chłodzącego
- poziomu płynu hamulcowego
- działania sygnału dźwiękowego
(WAŻNE: Wszystkie płyny sprawdzamy, gdy motocykl stoi w pionie na płaskiej powierzchni. Poziom oleju w silniku sprawdzamy, gdy motocykl jest wystudzony, a poziom płynu chłodzącego na zupełnie zimnym silniku.)
Następnie możesz wylosować sprawdzenie:
- działania świateł pozycyjnych
- działania świateł mijania
- działania świateł drogowych
- działania świateł hamowania ?STOP?
- działania świateł kierunkowskazów
- działania świateł awaryjnych
- działania podświetlenia tablicy rejestracyjnej
Na wykonanie czynności masz nie więcej niż 5 minut. Powinieneś co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
Poza tym musisz sprawdzić stan i naciąg łańcucha napędowego (w przypadku, gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch).
Następnie musisz wprowadzić motocykl w stanowisko w kształcie litery T i postawić na nóżce bocznej.
Wprowadzanie motocykla nie jest oceniane, można wprowadzić motocykl przez linie ciągłe wyznaczające stanowisko. Właściwe ustawienie motocykla ułatwia późniejsze wyprowadzenie go.
Kolejna część zadania to:
- zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
- nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko (ale chodzić po liniach można),
- maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu);
Po wykonaniu tej części musisz przygotować się do jazdy. Załóż kamizelkę odblaskową, kask ochronny oraz ochraniacze na kolana i łokcie.
Wsiądź na motocykl i ustaw lusterka tak, abyś w wewnętrznej części lusterka widział/a łokieć lub bark, a za nim obszar przestrzeni za pojazdem.
Jeżeli w motocyklu, na którym zdajesz egzamin, światła nie włączają się automatycznie, włącz światła odpowiednie do jazdy w ruchu drogowym.
Jazda po łukach w kształcie cyfry 8 - upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 5 – krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8
Teatralnie rozejrzyj się w prawo i lewo (wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, nie ważne, że znajdujesz się na zamkniętym obiekcie J) i wykonaj 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8.
Następnie przejedź na slalom wolny i wykonaj 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami. Pamiętaj o upewnianiu się o możliwości skręcenia!
Slalom wolny - upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami
Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Prędkość jazdy jest mierzona na wlocie i wylocie ze slalomu i powinna być nie mniejsza niż 30 km/h.
Próby są dwie, przynajmniej jedną trzeba zaliczyć. Tu także przypadkowe potrącenie pachołka kończy egzamin.
Slalom szybki - upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową
Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Wykonaj 2-krotny przejazd pomiędzy 3 pachołkami. Średnia prędkość jednego z dwóch przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h, przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu. Podczas wykonywania zadania nie wolno podpierać się nogami i potrącać pachołków.
Ominięcie przeszkody – upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie, 2 – krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda
Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Wykonaj 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda. Prędkość najazdu mierzona w bramce wjazdowej nie może być mniejsza niż 50 km/h.
Przeszkodę omijaj raz z prawej, raz z lewej strony tak, aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo.
Podczas wykonywania zadania nie wolno podpierać się nogami i potrącać pachołków.
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Ruszasz z hamulca, z którego Ci wygodnie. Przy ruszaniu motocykl nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.
Pamiętaj, by nie podpierać się nogami po ruszeniu.
Hamowanie precyzyjne (może być wykonane na placu lub na mieście).
Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Rozpędź motocykl na 2 lub 3 biegu do prędkości 50 km/h i zatrzymaj się w miejscu wskazanym przez egzaminatora.
Hamowanie awaryjne (może być wykonane na placu lub na mieście)
Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Rozpędź motocykl na 2 lub 3 biegu do prędkości 50 km/h i zatrzymaj się na sygnał egzaminatora, używając dwóch hamulców.
Część praktyczna jazda po mieście
Jeżeli zaliczymy pozytywnie plac manewrowy, kontynuujemy egzamin już w ruchu drogowym.
Pamiętaj, żeby przed wyjazdem na miasto ponownie ustawić lusterka.
Egzamin praktyczny z jazdy po mieście trwa od 25 do 40 minut.
Czas trwania egzaminu zależy od wykonania wszystkich zadań przewidzianych ustawą.
Zadania obowiązkowe wykonywane podczas jazdy w ruchu drogowym:
- wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
- jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi i dwujezdniowymi różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
- jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
- przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu z sygnalizacją świetlną, na których ruch odbywa się wokół wyspy dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej
- przejazd przez przejścia dla pieszych
- wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej
- przejazd przez torowisko tramwajowe lub kolejowe (o ile występują na trasie egzaminacyjnej)
- przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego (o ile występują na trasie egzaminacyjnej)
- wykonanie manewrów: wyprzedzania, omijania, wymijania, zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu
- hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (jeżeli nie zostało wykonane na placu manewrowym).
Powodzenia na egzaminie :)